Disse fejl laver mange nye cykelryttere

Disse fejl laver mange nye cykelryttere

Jeg tror, at du er enig i, at det ikke er nemt at være nybegynder i nogen sport – heller ikke i cykling. Der er masser af nyt udstyr, træning og cykelteknik, som nye cykelryttere skal sætte sig ind i. Heldigvis kan du komme hurtigt over alle de pinlige begynderfejl. Vi har samlet nogle ting, som man typisk gør forkert, når man starter med cykling.

1. Du køber en cykel, der ikke passer

Desværre køber mange nye cykelryttere en cykel, som ikke passer i størrelsen, dvs. at man kommer til at køre på en cykel, hvor man ikke kan udnytte køreegenskaberne, og hvor cyklen er ukomfortabel, især på længere ture.
Det er vigtigt at måle din skridtlængde og tage stilling til kørestil (race, langture eller pendling), da en cykel med f.eks. race-geometri typisk kræver, at rytteren er ret smidig og veltrænet.

2. Du glemmer at spise og drikke

“Uden mad og drikke, duer helten ikke”. Ordsproget gør sig især gældende blandt nye cykelryttere, hvor mangel på væskeindtag og energi hurtigt resulterer i, at man “går kold”, dvs. man er helt tappet for energi og næsten ikke kan træde mere, og selvom det er en nem rute, som man plejer at kunne køre.

Sådan kan du drikke på cykelturen

Sørg for at spise jævnligt på længere ture. Som regel er det nødvendigt at drikke løbende under hele cykelturen. Prøv f.eks. at vænne dig til at drikke lidt hvert 10-15 minut – bare små slurke, så du ikke får ondt i maven.

Sådan kan du spise på cykelturen

En god tommelfingerregel er, at hvis cykelturen varer over 90 min., så er det nødvendigt at indtage energi. Du kan enten spise en energi-gel, energi-bar eller en ganske almindelig Snickers. Som ny cykelrytter kan man dog få ondt i maven af energi-gels, hvis man ikke er vant til at spise dem. Vent ikke med at spise, til du er blevet træt eller sulten, men øv dig i at spise lidt hele tiden.

3. Du har undertøj på under dine cykelshorts

En af de ting, man ofte hører, når man er afsted med nye cykelryttere, er: “Hvorfor gnaver mit undertøj, når jeg cykler?”. Svaret er nemt, for det er fordi, du har undertøj på. Cykelshorts er lavet til at have på helt op ad huden, dvs, at boksershorts, tangatrusser og Mankini er NO-GO, når man har cykelshorts på. Af med undertøjet, og du vil straks mærke, at det er meget mere komfortabelt. Skulle det stadig give lidt ubehag, så kan du bruge en god buksefedt. Vi kan anbefale Elite Ozone Buksefedt.

4. Du glemmer slanger og værktøj på cykelturen

Med mindre du cykler for et World-tour hold eller lignende, så har du nok ikke en følgebil med på cykelturen. Derfor er det vigtigt at have de mest nødvendige ting med, så man kan hjælpe sig selv, hvis uheldet skulle være ude.

Ting, du bør have med på cykelturen:

  • Cykelslange eller selvklæbende lapper.
  • Cykelpumpe eller 2 Co2 patroner
  • Mobiltelefon (Huske at oplade den)
  • Penge / kreditkort
  • Sygesikringskort + plaster
  • Multi-tool

5. Du tager for meget tøj på

Uhhh, det er køligt udenfor, men du glæder dig til at komme afsted på din cykel. Derfor må du hellere tage godt med tøj på, så du kan holde dig varm, ikke sandt? Nej, ofte får man alt for meget tøj på, fordi man vurderer varme-effekten af ens påklædning, inden man overhovedet er begyndt at cykle. Det betyder, at man begynder at kamp-svede, lige så snart man er begyndt at cykle, fordi kroppen begynder at producere varme.

Det er en god idé at klæde sig på, så man synes, at det er køligt, inden man cykler, man må selvfølgelig ikke hundefryse, men det skal føles lidt småkoldt. På den måde vil temperaturen være tilpas, når man begynder at cykle, og kroppen bliver varm.

Vi håber, at ovenstående gør det nemmere

Ovenstående er nogle af de ting, som vi selv ville ønske, at der var nogen, der havde fortalt os, da vi selv startede med at cykle. Vi håber, at vores råd kan gøre det lidt nemmere at være nybegynder i cykelsporten.

Bonus-tip til nye cykelryttere

Som et ekstra lille tip, så kan vi kun anbefale at finde nogle mere rutinerede cykelryttere at cykle med. Du kan også melde dig ind i din lokale cykelklub. På den måde er der masser af gode råd at høste, og du kommer lynhurtigt til at føle dig tryg ved cykelsporten. Se en liste over danske cykelklubber.